söndag 3 april 2016

Efter man lämnar...

Har du nått din gräns för vad du klarar av och vill lämna din misshandlare? Undrar du hur det blir sen? Jag hoppas av hela mitt hjärta att han låter dig vara. 

Hur reagerade min f.d. när jag lämnade? 
Trots att han hade fått reda på varför jag lämnade så hade han ändå sin egen uppfattning om varför, vilket han skrev i sina mail till mig. Han sa att det måste ha varit min kompis som hade påverkat mig och/eller att jag blev deprimerad p.g.a. en operation långt tidigare.
Jag förstår ju anledningen till dessa tankegångar: han kan inte acceptera att han har gjort något fel, så han skyller på andra.

Han svartmålade mig med att sprida lögner om mig som skulle sänka mitt värde bland våra bekanta. Han meddelade mig på vilket sätt Gud skulle döma mig för att jag lämnade.
Idag har jag övervunnit dessa slag. Med Guds hjälp. Jag valde att lyssna på Gud. Guds kärlek har hjälpt mig att gå framåt.

Enligt Kubler-Ross går vi igenom en sorgeprocess när vi har förlorat någon: förnekelse, rädsla, ilska, sorg och till slut acceptans. Min f.d. har efter alla år inte nått fram till acceptans och gått vidare. Men jag har lämnat min roll som slagpåse. Jag vill fortsätta att leva i sanning, frihet och glädje. Jag är värd att må bra. Jag har rätten att respektera mig själv, lyssna på mig själv och välja vad jag ska säga. Jag är värd att leva där jag blir bra behandlad.

Jag hoppas att du kan hålla nollkontakt efter att du lämnat, så att du ska kunna få ro och lära känna dig själv igen - vem du är och hur du vill leva. Ditt liv ska ju inte styras av någon annan än dig själv. Du har intelligens, sunt förnuft och samvete och är skapt till att göra dina egna vägval :-). Se gärna denna film (på engelska) som beskriver vad ditt ex "tycker" om att du inte vill ha kontakt med honom. Den hjälper dig att släppa ev skuld.

Matt 11:28-30: Jesus sade: ”Kom till mig, ni alla som arbetar och är betungade, så skall jag ge er ro.”


Styrkekramar till er!

2 kommentarer: