lördag 30 april 2016

Misshandel förändrar en människa

Jag är tacksam idag. Tacksam för nya kontakter. Jag hade en svår vecka. Saker händer, men jag kommer med Guds hjälp aldrig att ge upp. Jag kommer att kämpa för sanningen. Sanningen att ingen har rätt att gå på någon annan. Jag är tacksam för nya vänner som har varit med om liknande saker. Som förstår. Tacksam för fb som för samman människor som just idag lever liv i kaos, men som imorgon finner styrkan att lämna det destruktiva förhållandet. Ofta med hjälp av engagerade eldsjälar som har startat websidor/bloggar/öppnat flyktcentrum för att hjälpa andra – vilket inspirerar mig enormt! En kvinna nämnde att vi som varit med om misshandel har utvecklat en speciell ”spetskunskap”. Jo, du och jag är experter på vad vi gått igenom! Bara vi kan ge denna kunskap vidare. För att hjälpa andra. Vi som levt i leran av förnedring kan få känna meningen med livet igen J

Min vaksamhet är dock numera större. Jag ser världen på ett annat sätt, genom andra ögon. Som när jag läser ett lättsamt reportage om en cirkusfamilj. Just det här paret utför ”kasta-kniv-nummer”. Artikeln har titeln: ”Vi får inte vara osams före en föreställning.” Och det ska vara så humoristiskt. Jag som har levt i misshandel skrattar inte. Eller när jag hör en man skämta framför andra par: ”Det är bäst att hon får som hon vill annars jagar hon mig med brödkaveln hemma.” Jag skrattar inte då. Jag vet hur det var att leva i hotet att jag inte visste vad han skulle göra när vi kom hem. När jag träffar äkta par/sambos läser jag intuitivt av deras kroppsspråk och lyssnar på hur de samspråkar. Jag har förändrats som människa. Jag ser saker som jag inte skulle ha sett annars.

När jag berättar min historia för andra som inte varit med om misshandel så säger de att jag är stark. Jag har svårt att ta till mig det. Men jag blir själv imponerad av andra som har vänt sina liv i en positiv riktning! Vad är stark? Att man vågar lyssnar på sitt inre och följer rösten? Jo, det är nog så. 

Lever du mitt i din mans kontroll av ditt liv? Håll ut! Du kommer hitta en väg ut! Det finns en morgondag i trygghet.

Många styrkekramar 
Rosa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar