söndag 17 april 2016

Narcissism

Är du i skedet av ditt liv där du läser allt du kan om misshandel på nätet och har hittat ordet ”narcissism”? Du känner dig intryckt i ett hörn och du känner att du måste förstå vad du varit med om? Har du fått höra:
  • Hur kan du ha på dig dessa kläder/ha den frisyren/vara sminkad så/uttrycka dig så?! Du skämmer ut mig!
  • Du pratade inte tillräckligt med gästerna! Jag kommer att bli ensam resten av mitt liv!
  • Du bjuder inte hem kompisar – se nu sitter jag här och dricker varje kväll! Du gör mig till en alkoholist!
  • Är du sjuk och har feber?! Så det blir ännu en kväll som jag ska spendera ensam!
  • Du lämnar vår säng när jag snarkar på natten, och lägger dig på soffan! Fattar du inte hur oälskad du får mig att känna mig?
  • Så du säger att du inte vill att jag ska skrika på dig? Ska du pressa mig nu när jag har så mycket stress på jobbet!

Hör du hur han vänder allt till att tycka synd om sig själv?

Får du ständigt sådana ord, slängda i ansiktet av din man, så kan han ha personlighetsstörningen ”narcissism”. När jag i min desperata forskning på nätet började läsa om detta så gjorde jag det misstaget att säga till min man att han var narcissist... Ja, jag var så slut, helt slut av hans dagliga psykningar så jag hade inte förmågan att se det objektivt... Tack Gud att han aldrig hade hört talas om det ordet så jag tacksamt nog inte drog igång något värre till situationen än den jag redan befann mig i.

Vad jag vill säga är att jag har lärt mig att när man pratar med andra/gemensamma bekanta/familjemedlemmar om vad man lever i/har gått igenom så ska man akta sig för att använda sig av ”diagnoser” på sin misshandlare. Andra kan ha andra uppfattningar och kanske bara ser hur du vill ”skada” genom att ”diagnostisera”. Så beskriv istället för dem vad han gör och hur det får dig att känna dig. Då blir det personligt. 

Vad som är bra med att läsa, läsa och åter läsa om olika personlighetsstörningar är att vi förstår vad vi varit med om och vi kan bli helade.  (Se min rekommenderade boklista till höger.) Vi kan – efter många om och men – lyfta av skuldoket, hela våra skadade kroppar och sinne och förstå hur en normal relation egentligen är. Det viktiga är inte ”vad störningen heter” utan att vi får kunskap om vad den gör med oss.

Att ge andra i min situation kunskap som hjälper dem att bli helade är min drivkraft till att jag skrev boken och fortsätter här på min blogg. Ingen har rätt att gå över någon annan. Man kan beskriva det så här: Det finns ”egoistisk narcissism” och ”hälsosam narcissism”. Skillnaderna är:
  • att fullständigt köra över sin partner med att inte lyssna och kräva – genom hot och manipulation – att få som man vill = ”egoistisk narcissism” och
  • att stå upp för sina åsikter, visa sina gränser och respektfullt beskriva dem för sin partner = ”hälsosam narcissism”.
Ta hand om er därute! Gör det som ger er energi! Ni är värda ett respektfullt liv i trygghet! Jag la till min email-adress till höger om ni vill kontakta mig :-).

Många styrkekramar till er fina kvinnor :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar