söndag 16 oktober 2016

Att älska sig själv - en guide

Hur ändrar man sin självuppfattning från negativt till positivt? Hur tar man hand om sig själv? Hur lär man sig att vara en separat individ tillsammans med andra? Hur lär man sig att älska sig själv?  

Lisa A. Romano växte upp med sin självupptagna familj och narcissist-partners. Hon tog sig upp till ytan och är idag en stark kvinna bubblandes av glädje och vill hjälpa andra. Jag har lärt mig enormt av henne. Lärt mig att se mig själv i ett annat ljus. Hon ger så många praktiska råd och hjälp. Jag vill så gärna gå framåt. Förstå vad jag varit med om och lära mig hur jag stärker självkänslan och bli en hel människa.
Lisa har hjälpt mig se detta:
Jag blev programmerad att andras åsikter om mig är viktigare än mina. Jag fick inte det jag behövde. Jag visste inte att jag hade rätten att stå upp för mig själv. Mitt negativa mönster hindrade mig från att se mig själv och mina behov.
När jag blev vuxen sökte jag omedvetet en partner som behövde min hjälp så jag kunde "hjälpa" honom och få mitt värde bekräftat. När min man var nöjd var jag nöjd. När han inte var nöjd hade jag misslyckats. Men det var inte hans ansvar att ge mig självkänsla!
Jag levde inte mitt sanna jag, men jag har alltid haft mitt unika värde! Jag har bara felprogrammerats men jag kan omprogrammera mig själv! Jag kan ändra mina tankar!
Jag förlåter idag, för jag väljer att leva i kärlek och i kärlek finns ingen skuld eller manipulation. I kärlek finns bara frihet.

Mig själv:
Varje väg börjar med en tanke - jag är villig att lyssna på mig själv.
Jag ändrar nu hur jag ser på saker och ting.
Mina tankar bestämmer vad jag kommer att känna.
Min uppfattning om livet skapar den jag är.
Jag är värdig att må bra, jag är bra och tillräcklig i mig själv.
Jag behöver inte göra något för att få ett värde.
Jag lyssnarmin magkänsla.
Jag ser mig själv: vad gillar jag med mig själv? (Jag är en problemlösare, jag är entusiastisk och kunskapssökande, jag stödjer andra men håller mina gränser. Tack gode Gud för alla dina gåvor!) 
Jag vet mitt värde - jag är underbar och unik!
Mina handlingar ger mig resultat.
Det är BARA mitt ansvar att ge mig mitt rätta värde!
Idag prioriterar jag mig själv och pratar gott om mig själv.
Jag har rätten att göra misstag - av misstagen lär jag mig livets lärdomar.
Jag tar hand om mig själv - det är jag värd.
När jag lyssnar på mig själv låter jag inte rädslan ta över. När jag hör en negativ tanke i mitt huvud, stoppar jag upp och bestämmer mig för en positiv tanke istället. Jag kan ändra mitt liv. Jag tänker: "goda saker kommer att hända".
Jag visualiserar det jag vill ska hända i mitt liv - och jag förstår att jag är värdig det! Först då kan det hända. Om jag inte känner mig värdig att få det jag vill ha kommer jag aldrig att få det.
Det jag tror att jag är, det bestämmer vem jag attraherar i mitt liv.
Min omvärld är en reflektion av den jag är.
Mitt mål är att leva i frid.
Att älska sig själv betyder att man accepterar sig själv som man är - jag ser att allt jag behöver finns inom mig själv. 
Jag älskar mig själv villkorslöst.
Jag blir hel igen.

Mina relationer med andra:
Andra får tänka vad de vill om mig och säga vad de vill om mig. Det påverkar INTE mitt eget värde.
Det är ok att andra blir arga på mig. Det påverkar INTE mitt eget värde.
Jag bestämmer inte hur andra ska uppföra sig. Det är deras ansvar.
Jag påverkas inte av andras reaktioner när jag säger eller gör något.
Jag ser inte mig själv som ett offer. Jag tar ansvar för mina handlingar.
Jag gör inte för andra vad de själva kan göra.
Jag skvallrar inte om andra. De tar sitt eget ansvar.
Jag behöver inte övertyga andra om min åsikt. De kan få ha sin åsikt!
Jag behöver inte andras godkännande. Jag vet att jag är tillräcklig som jag är.
Jag behöver inte nöja mig med att umgås med människor som inte respekterar mig.
Jag förtjänar att vara med människor som tar ansvar för sina handlingar.

Jag är en separat individ. Jag lever inte genom någon annan.

Fina medmänniska och kvinna: Upprepa nu allt detta till dig själv och lägg betoning på allt jag markerat med fetstil :-).
Kom ihåg: det man upprepar blir en sanning i hjärn-banorna! Som man säger på engelska: "Fake it 'till you make it".

Du har länken till tre av Lisa A. Romanos youtube-klipp här till höger i min blogg.
De är:
- 5 olika sätt man kan svara en narcissist så man själv inte tar över något ansvar som han (i mitt fall) ville jag skulle ta. Bra att använda sig av dessa svar tills man kan lämna narcissisten, speciellt nr 1 och 4.
- Hur man lämnar en narcissist. Detta handlar om den emotionella/mentala förberedelsen (inte om den praktiska).
- Läkande kärleksfull meditation  för att få tillbaka vårt värde, bli avslappnad, ja allt det vi har saknat!

Många styrkekramar!
Rosa

1 kommentar: