söndag 22 januari 2017

Att skifta fokus från honom till mig

Hej!

Vad är viktigast för dig? Att du ser till att han mår bra? Oavsett hur du mår? Du kanske aldrig tänkt på att du har rätt att uttrycka din vilja?

Att hålla fokus på någon annans välmående är fruktansvärt ansträngande. Att hela tiden, dygnet runt, hålla fokus på en annan. Jag levde så ända sen jag träffade honom. Jag var ju ung när vi träffades och hade massor av kraft. När åren gick, barnen föddes och jag blev äldre började det ta på mina krafter att hålla honom i fokus. Men jag fortsatte. Jag tog ju hand om honom så dåligt (sa han i alla fall) så jag måste anstränga mig mer och mer att försöka nå fram. Min fokus låg på honom. Vad han sa gällde. Med undantag av vissa tillfällen då jag begick misstaget att säga emot honom. Det fick jag betala för.

Jag ville att han skulle vara glad och nöjd. Mitt hjärta var öppet för allt han sa. Allt han sa gick rakt in i mitt hjärta. Det blev min lag att följa hans lag.
- Tyckte han inte om mina kompisar? Då tänkte jag: Vad kan jag göra för att få honom nöjd?
- Tyckte han inte om mitt uppförande? Då tänkte jag: Vad kan jag göra för att få honom nöjd?
- Tyckte han inte om mina tankar? Då tänkte jag: Vad kan jag göra för att få honom nöjd?
- Påminde han mig om mina fel? Då tänkte jag: Vad kan jag göra för att få honom nöjd?
- Var han så arg för något jag sa så han inte ville prata med mig. Då tänkte jag: Vad kan jag göra för att få honom nöjd?
- Skrämde han barnen? Då tänkte jag: Vad kan jag göra för att få honom nöjd?
Inte undra på att jag blev trött!

Men jag visste inte att jag hade rätt till mina åsikter. Att jag hade rätt till att bli respekterad för den jag var.

Lisa A. Romano kallar det "att sova". Vi sover när vi inte har tagit reda på vem vi är. När vi är omedvetna om vem vi är. Men när vi börjar ifrågasätta de idéer som vi har fått ärva från vår barndom så börjar vi vakna!

Hur lär Lisa ut att vi ska vakna?:
1. Man kan börja "backa" lite och försöka se objektivt på situationen man är i. Han är faktiskt en egen person och jag är en egen! Jag har inte smält samman med hans person! Jag tyckte det lät så romantiskt när min man sa att "vi skulle bli ett"... Men jag är en egen individ! Han har sina åsikter som han får stå för och jag har mina åsikter som jag får stå för!
2. Få ordning på alla tankar som far runt i huvudet! Titta på en åsikt, t.ex: "Barn ska medla mellan föräldrar." Vems åsikt är det? Är det min? Varifrån kom denna tanke? Vi måste ge oss själva vad vi behöver för att vakna.
Jag ger också honom hans rätt att känna och tycka som han vill. Detta kan jag göra när jag förstår att vi har alla blivit programmerade att känna vissa saker. Han har ansvar för sitt och jag har ansvar för mitt. Jag gör nya tankevägar i hjärnan på detta sätt.

Lisa förklarar att mina nya egna tankar sparas i delen av hjärnan som ligger framme i pannan, i min "pannlob"! Där kan jag lagra nya tankar - viljestyrda tankar. Till skillnad från hjärndelen amygdala där känslomässiga upplevelser från uppväxten har sparats. Om jag har lärt mig att ifrågasätta om jag har rätt att känna så eller så, så har den känslan sparats i amygdala. Hon menar att man kan rent fysiskt hjälpa sig själv att hålla sina egna nya hälsosamma tankar aktiva med att lätt "knacka" med fingret på pannan - medan man upprepar sin tanke/åsikt.

Att "knacka på" vissa delar av kroppen (samtidigt som man säger/tänker saker) är en del av EFT (Emotional Freedom Techniques). Det är en typ av akupunktur - fast utan nålar! Man berör vissa viktiga delar av kroppen istället. EFT är ett av många bra sätt att "vakna".

Det finns alltså hjälp för oss att få! Hjälp att vi blir fria! Så vi vet att vi inte behöver andras godkännande för att känna något. Vi frågar oss själva vad vi tycker! Vi blir känslomässigt fria! Vi är tillräckliga - som vi är. Vi låter inte andra släcka vårt ljus.

Stor varm kram
Rosa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar