söndag 19 februari 2017

Härskartekniker? - Håll mental distans och analysera

Hej fina ni!

Jag har av en anledning valt att ett tag avblockera min man. Det han har valt att meddela mig är samma gamla visa. Han har inte utvecklats något på fem år. Samma påtryckningar. Jag skulle kunna ta fram de första mailen från honom - efter att jag hade lämnat - och det hade varit samma sorts manipuleringar som han skrev då. Skillnaden är att jag är starkare nu. Det han säger går inte in i hjärtat mitt. Jag tänkte visa er hur jag håller distansen när han försöker påverka mig:
-  Jag backar, analyserar och ser vad det är för typ av härskarteknik.
Det ska tilläggas att andra som inte känner honom skulle kanske inte "se" att han försöker manipulera mig... Nedan ord kan "låta" fina - för en oinsatt.
Dessa använder han:
- Han är hjälten (som lider)
- Låtsas respektfull
- Vill ge mig skuldkänslor/göra mig osäker
- Försöker få mig i sitt våld med romantik/poesi/drama
- Självömkan (narcissistiskt)
- Hotar/varnar/dömer
- Försöker flytta mina gränser/tar rätten att bestämma över mig

Så, här får ni en liten inblick i ett rörigt sinne... Jag har bara sänt två korta svar tillbaka. Ingen idé att svara något mer. Han är som han är. Han får inte mer av min tid.
Några meddelanden från honom under några veckor:

Han skriver
Jag analyserar
Kan vi prata om x nu?
Låtsas respektfull.
En diktare skrev denna dikt om smärtsam separation...
Hjälten – eftersom jag ”lämnade” honom. Självömkan.
Jag fick meddelande från A (vår dotter) – jag ska vidarebefordra det...
Försök att göra mig osäker.
Jag ska besöka dig och dina föräldrar på sommaren. A sa att du skulle se till så vi träffas... för att lösa våra praktiska problem...
Försök till flytt av mina gränser.
Försök till skuldöverföring.
A sa att du egentligen inte är beredd att lösa våra problem...
Försök till skuldöverföring.
Jag ser fram emot att träffa dig på sommaren
Försök till flytt av mina gränser.
Jag vill helst inte lösa några praktiska problem – om inte du insisterar...
Försök till skuldöverföring.
Jag är beredd att skriva på juridiska papper – om du tvingar mig – så det blir dokumenterat. Om du önskar. Det är inget jag önskar. Jag hoppas jag kan träffa dig hos dina föräldrar.
Hjälten som lider.
Det här skrev A till mig: xxx
Försök att göra mig osäker.
Låt inte A få veta att hon meddelade mig detta.
Tar sig rätten att bestämma över mig.
Har du kollat med dina föräldrar om de verkligen inte vill träffa mig i sommar? Har du kommit överens med dem om det eller har jag en chans att träffa dem i sommar?
Självömkan.
Jag vill inte träffa dem om inte du vill det.
En fälla. Låtsas respektfull.
Det skulle ha varit underbart om vi hade lyckats få kontakt på telefon! Jag hoppas verkligen jag kommer att få höra din röst!
Narcissist.
Försöker få mig i sitt våld med romantik.
Säkerligen har A vidarebefordrat mitt meddelande
Narcissisten.
Jag fick din adress från A! Snälla du, du kan lita på mig, jag ska inte missbruka det.
Han är hjälten.
Tar sig rätten att bestämma vad jag behöver.
Kära, jag bifogar här några filmer om helgon och kärlek och jag säger till dig att jag älskar dig!
Försöker få mig i sitt våld med romantik.
Om de bifogade dokumenten inte accepteras av dig, var snäll och säg det.
Låtsas respektfull.
A har sagt att det är OK att jag kan sända dessa filer till dig, eftersom de är så kärleksfulla. Det är också OK att sända dem till dig för att det är kristen/andlig/filosofisk information som vi alla behöver för att överleva.
Tar sig rätten att bestämma vad jag behöver.
Jag sitter och läser bibeln och vill rekommendera att du läser detta kapitel xx.
(Kapitlet handlar om att man alltid ska välkomna alla in i sitt hem. Äktenskapet ska alltid vara hedrat. Man ska vara nöjd med vad man har så – då hjälper Gud. Man behöver inte vara rädd. Man ska inte vara arg på sin broder.   Är man det så döms man. Man kan inte gå till kyrkan förrän man har blivit sams med sin broder. Man ska inte ta ärendet till domstol – kanske ens motståndare överlämnar en till polisen.)
Försök till skuldöverföring.
Varnar.
Jag hoppas att åtminstone Jesus är vår gemensamma nämnare.
Försök till skuldöverföring.
Om du inte känner dig bekväm med mina meddelanden, låt mig få veta. Jag ber alltid för dig. Må Gud alltid vara på din sida.
En fälla. Låtsas respektfull för att få mig in i hans spindelnät.
Må Jesus beskydda dig!
Han är hjälten som ber för mig.

När jag ser objektivt på hans ord förblir det hans ord. På detta sätt håller jag mina känslor lugna. Jag ser att han är den han är och jag är en helt annan människa. Han kan säga vad han vill. Det har inte med mig att göra.  😉
Jag vill inte längre bli påverkad av honom. Jag vill inte ta över hans uppfattningar om livet. Jag tycker inte som honom. Så jag väljer att låta honom ta ansvar för sitt liv.
Det är inte heller min uppgift att döma honom. Gör han något fel kommer han få sitt straff till slut.

Har du samma problem med din narcissist? Använd detta sätt att backa och analysera. Hans meningar kommer att framstå som de manipuleringar de är. Du tar då inte emot skulden han vill lägga på dig och du kommer att må bättre.

Ta hand om dig!
Kram
Rosa🌹


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar