söndag 16 december 2018

Vägen ut ur PTSD efter narcissistiskt relation - Så här gjorde jag

Fina kvinnor!

Många kvinnor som har lämnat en våldsam man känner sig villrådiga och tänker "Och nu då?". Du känner dig utlämnad till att bara leva i dina smärtfyllda minnen från relationen. Inte sällan stalkar han dig. När jag lämnade hade jag velat ha en "så-här-gör-du"-manual för jag levde bara reaktionärt i min egen PTSD: hans hårda och kontrollerande ord satt fast i min hjärna och kropp.

Här har jag försökt skriva ner hur jag så att säga "jobbade på mig själv" för att komma ur min PTSD. Jo, det tar tid att hans kontrollerande "röst" i ditt huvud och kropp försvinner, men månad för månad och år för år så försvinner det, om du jobbar på dig själv. Givetvis går det snabbare om du inte har kontakt med honom, men kanske just för att du har kontakt med honom är det bra att du jobbar på dig själv 😊.

PROFESSIONELL TERAPI
- Få hjälp av psykoterapeut, kurator eller någon annan som förstår sig på narcissism. De måste förstå de olika rollerna "narcissism och medberoende" så de kan hjälpa dig. Om de bara tror att du kommer från en "konfliktsituation" och det alltid är "två som träter" kan det ge dig en negativ upplevelse om du går dit, då det inte är ditt fel att du blev misshandlad.  Fråga dem före du startar din första session om de kan hjälpa dig att bearbeta traumat efter våld i nära relation.

KUNSKAP
- Läs på nätet och sök på: narcissism, våld i nära relationer, psykopati, destruktiv/dysfunktionell relation, gaslighting, hjärntvätt,  kontrollbehov, latent våld, misshandel, medberoende, nollkontakt, projicering
- Gå med i grupper på Facebook, där likasinnade finns. Kvinnor som har levt/lever med en narcissistisk man

TYSTNAD - när man bara orkar minimum
- Djupandas: andas sakta in "så magen höjer sig" till max och sen sakta ut med luften ända tills "hela magen är tömd"
- Grunda dig själv, alltså lev här och nu. Sätt gärna på Meditationsvila (svensk)
- Spela musik som får dig att slappna av. Jag har bl.a. hittat Gaia-musik. Jag tycker om den för att man får omedelbart en paus från all oro och kroppen lugnar ner sig. Gaia-musik
- Långpromenad ute i skogen, med telefonen avstängd. Efter en timme kan en välbehövlig tystnad infinna sig i ditt inre. Ingen skriker på dig när du går. Ingen tvingar dig till saker. Just då får du vila

AFFIRMATIONER - att skriva och göra
- Skriv ner vad du är bra på, vilka dina rättigheter är och sätt upp dessa lappar på väggen så du alltid ser dem och blir påmind om dem. Dessa goda Affirmationer kommer djupt in i dig själv när du känner att du är värdig att leva på detta sätt
- Ställ dig frågorna och fundera på svaren: Vem är du/Vad gillar du? Det kan ta ett tag innan svaren kommer - det är helt ok. De kan komma bitvis
- Sök glädje istället för att undvika det dåliga. Tänk på/skriv ner goda händelser eller vackra omgivningar som du upplever under dagen
- Skapa dina egna vanor och rutiner. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Du kan skapa små rutiner varje vecka, men i den situationen känner du att "det här är jag!"
- Visualisera: hur skulle det kännas att vara fri från honom? Hur skulle det kännas att leva med någon som du känner dig trygg med? Hur skulle det kännas - även om han stalkar dig - att du känner dig lugn?
- Läk ditt inre, där du rent konkret, med att bara följa instruktioner i en text, ger dina problem till Gud (eller till det du tror på) och ändrar din uppfattning. Följ länk till mitt blogginlägg där jag översatt Melanies text
- EFT - ett sätt att inom några minuter få ner stressnivån. Man "knackar" med fingertopparna på delar av huvud och bröst. Följ Madeleine Magnussons sida

TÄNKVÄRT
- För att det yttre i ditt liv ska ändras måste du ändra ditt inre först
- Acceptera att han är/var som han är - det är inte ditt jobb att ändra honom. Släpp din kontroll över hans liv
- Det gör absolut ingenting att någon är arg på dig eller tycker att du gör fel. Det har inte med dig att göra. Det är bara deras åsikt. Det är inte din åsikt
- Se över din dagliga stress, den på jobbet, stress från din övriga familj och ev. grannar. Mår du bra i dessa relationer? Vad vill du egentligen jobba med?
- Jobba mot att dina tankar, ditt inre och din kropp lever i harmoni.
- Hur var din barndom? Våga se på vad som hände och förlåt dina föräldrar för eventuella handlingar
- I och med dina erfarenheter har du nu en möjlighet att lära dig att äntligen stå upp för dig själv, lära dig att prata gott om dig själv och lära dig gränssättning - att du sätter dina regler för vad som känns bra för dig - och att du berättar för dem i din omgivning vad du accepterar/inte accepterar (på ett lugnt sätt givetvis)

REKOMMENDATIONER
- Vi som levt i stress har ofta låga värden av Magnesium, så Magnesium rekommenderas för att få tillbaka styrka. Magnesium är också ett naturligt val till "sömnmedel". Vid stark ångest fungerar de artificiella bättre, men de påverkar ju andra organ, typ levern får jobba på högtryck
- Läs gärna mitt blogginlägg Ta tillbaka makten över sitt liv där jag ger länkar till alla underbara människor som har inspirerat mig på nätet.
- Jag rekommenderar starkt Lisa R. Romanos bok "Codependent - now what? It's not you - it's your programming". Hon går in i detalj på allt du behöver gå igenom för att komma framåt. Kolla om de olika bok-apparna har "pröva-på-erbjudande" där du gratis kan läsa böcker i 2-4 veckor, och sen avsluta prenumerationen 👍😃. Jag använde Audible.co.uk 's pröva-på erbjudande. Många av oss har ju ingen god ekonomi... Kanske mannen kontrollerar pengarna hos er eller så har ni lämnat och fått starta om på nytt.

Det här har varit delar av min väg. Hoppas du kan dra nytta av några tips!

Stora styrkekramar kvinna - du kan!

Önskar er en välsignad God Jul och Glädjefullt Gott Nytt År!
Rosa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar