söndag 3 februari 2019

Fokusera på mig själv - övning

Hej!

Som uppföljning på mitt blogginlägg: Att skifta fokus från honom till mig.

Jag tog en långpromenad i skogen och gjorde Lisa A. Romanos övning "My inner child". Övningen finns med i hennes bok: "Codependent - now what" och är en djupövning där man kan dra fram massor som man behöver se på och bearbeta. Inte kunde jag ana att jag i denna övning skulle ta fram minnen som jag hade förträngt. Och att övningen skulle locka fram vad jag i framtiden vill göra. Rekommenderar verkligen övningen.

Övningen går till så att man svarar på nedan frågor. Man sätter alltså sig själv i fokus. Frågorna leder - och mitt jobb är bara att vara ärlig med mig själv.

Att validera/bekräfta mina känslomässiga upplevelser

När jag var liten:
- var min favoritfärg...
- älskade jag att...
- och ingen kunde se mig, kommer jag ihåg att jag...
- blev jag jätteglad när jag tänkte på...
- var jag mest glad när...
- brukade jag dagdrömma om...
- önskade jag alltid att jag...
- brukade jag i hemlighet önska...
- var min favoritsyssla...
- och jag visste att ingen såg mig, brukade jag fantisera om...
- var det enda jag önskade mig...
- ville jag bli stor, så jag kunde...
- önskade jag att min mamma kände till och brydde sig om att jag tyckte om...
- önskade jag att min pappa visste och visade intresse av...
- önskade jag att någon skulle lära mig...

I hemlighet har jag idag som mål att bli...
Mitt drömjobb skulle vara...
Om jag kunde skulle jag resa till...
Om jag inte var rädd så skulle jag definitivt...
Om jag inte var rädd för andras åsikter skulle jag...
Jag önskar andra visste att jag...
Min favorittid på året är...
För att jag...
Jag har alltid velat...
Min favoritmusik i bilen är...
Om jag, före jag dör, får göra något fantastiskt, skulle jag...
Min favoritstund på dagen är...
Jag är som mest lycklig när jag...
Det som jag mest vill ändra i mitt liv är...
Det jag verkligen gillar om mig själv är...

Hopp finns om mod finns.
Mod finns om en gnista finns.
En gnista finns om liv finns.
Ta nästa steg i ditt liv fina kvinna! Kan jag så kan du 💓

Styrkekramar Rosa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar